fbpx
Zpět na blog

Zaměstnanec, který pracuje 24/7. Do puntíku a bez odmlouvání plní zadané úkoly, seznamuje lidi s vaším byznysem, buduje mailing list, podporuje prodeje, sbírá zpětnou vazbu a zvyšuje reputaci vaší značky… to vše zdarma?

Messenger chatbot.

Před rokem jsem na Facebook své firmy, Mementerry, nainstaloval Messenger chatbota. Od té doby za nás poskytl více než 500 lidem rychlejší odpověď na jejich dotazy a ušetřil nám desítky hodin času. Nemůžeme si ho vynachválit.

A co že ten chatbot je?

Chatbot je… (nádech)… robot. Nemusíte se ale bát, že by komunikoval roboticky –⁠ vdechnete mu lidský hlas!

Znáte email marketing? Facebook chatbot dělá to samé, ale přes Messenger.

Jak vytvořit Messenger chatbota - Manychat introdashboard

Jak vytvořit Messenger chatbota - Manychat úvodní zpráva

Chatbot umí posílat předpřipravené zprávy, fotky, videa i jiné soubory lidem, kteří vás kontaktují přes Facebookovou stránku.

Podle klíčových slov dokáže odhadnout, na co se člověk ptá, a poslat odpověď. Dokáže se lidí ptát, co mají na srdci, a odkázat je na příslušný zdroj, třeba na váš web nebo otevírací hodiny.

Dokonce zvládne automaticky přihlásit kontakty do newsletteru nebo jim poslat odkaz ke stažení ebooku.

No a když si zrovna neví rady, sáhne po výchozí odpovědi, třeba „S tímto dotazem si nevím rady, ale už jsem na pomoc zavolal Anetku, která tu bude cobydup!“.

A to zdaleka není vše.

Však si všechny jeho užitečné funkce projdeme jednu po druhé spolu s tipy, jak je můžete využít vy. Někomu bude stačit, když robot zodpoví časté dotazy zákazníků, jiní ho využijí k aktivní marketingové komunikaci. Je to na vás!

Jestli si chcete Messenger bota vyzkoušet hned teď, vytvořil jsem VítBota, se kterým si můžete pokecat 🙂
(Musíte mít povolená vyskakovací okna. Alternativní odkaz je zde.)

 

Jak nainstalovat Messenger chatbota?

Je více způsobů, jak na to.

Překvapení: nemusíte umět programovat.

Jedna z nejpopulárnějších služeb, která vám pomůže robota snadno vytvořit, je Manychat.

Vyzkoušet ManyChat

Manychat je webová (i mobilní) aplikace, do které se zaregistrujete, propojíte s ní svůj Facebook účet a můžete začít tvořit. Pokud si chatbota chcete jen vyzkoušet, nebojte, propojení můžete kdykoliv zrušit. Máte-li více FB profilů, všechny je spravujete v rámci jednoho uživatelského účtu.

Přímo v aplikaci si poté vytváříte zprávy, které bot začne posílat, a připravujete důmyslné automatizace, které uživatele navedou tam, kde je chcete mít.

Jak vytvořit Messenger chatbota - Manychat tvoření automatizací

Na internetu k této službě najdete nepřeberné množství návodů.

A co víc – Manychat je v základu zcela zdarma.

Pokud se zamilujete do některých z pokročilejších placených funkcí, připravte si 10 dolarů měsíčně. Na této částce začíná předplatné a navyšuje se podle počtu odběratelů, které máte ve své Manychat databázi. Na odběratele i porovnání Free a PRO tarifu si posvítíme níže.

Co všechno Manychat chatbot umí?

Aplikace se skládá z těchto částí:

Dashboard

Manychat Audience

Zde najdete přehled vašeho účtu. Jaké služby máte aktivované, s kolika lidmi jste chatovali a kolik z nich jsou ženy či muži a jakým jazykem mluví a další statistiky.

Audience

Přehled publika, tedy lidí, kteří komunikovali s vaší stránkou.

Jak vytvořit Messenger chatbota - Manychat Audience

Kontakty si můžete štítkovat (manuálně i automaticky dle nastavených pravidel) a podle štítků pak dokážete kontakty lépe třídit a navádět automatizacemi (více o automatizacích níže). Kontakt si například označíte štítkem „dokončil 7-denní výzvu“ a 3 dny po jejím dokončení mu můžete automaticky poslat další zprávu s nabídkou nové výzvy.

Live Chat

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - live chat

S uživateli můžete komunikovat přímo z Manychatu. To se hodí zejména na mobilu, kam si můžete stáhnout Manychat appku na Android i iPhone. Snadno pak můžete přepínat mezi několika účty a odpovídat z pohodlí jedné přehledné aplikace.

Growth Tools

Nástroje pro rozšiřování vašeho seznamu odběratelů. A zde se dostáváme k tomu, co jsou to ti odběratelé!

Jak vytvořit Messenger chatbota - Manychat Growth Tools

Kdokoliv vaší FB stránce pošle zprávu poté, co aktivujete bota, se automaticky stává odběratelem.

Těmto odběratelům můžete začít posílat další zprávy. Představte si je jako odběratele vašeho newsletteru, kteří se rozhodli dostávat novinky ne emailem, ale Messengerem. Odběratelé představují obrovský byznysový potenciál, protože s nimi můžete sdílet hodnotný obsah, vtáhnout je do dění vaší firmy a eventuelně je přetavit na platící zákazníky.

Nejpoužívanějším nástrojem pro rozšiřování seznamu odběratelů je Messenger Ref URL. Je to odkaz, který uživatele přesměruje do Messengeru a otevře konverzaci s vaší stránkou a případně odpálí konkrétní automatizaci. Tento odkaz můžete umístit na stránku kontaktu na vašem webu, do popisku YouTube videí, do Instagram bia nebo třeba do emailového podpisu. Může vypadat jako běžný odkaz nebo mít podobu tlačítka, které jste viděli výše:

 

Další možností jsou Widgety, což jsou grafické prvky (lišta, vyskakovací okno,…), které umístíte na web a které uživatele opět navedou na váš Messenger.

Populární je metoda Comment-to-Messenger. Skrz Manychat si vyberete příspěvek na vaší FB stránce (ať už publikovaný nebo plánovaný), případně zvolíte běžící placenou reklamu, a určíte klíčové slovo, které odstartuje připravenou automatizaci. Pokaždé, když někdo do komentáře napíše zvolené klíčové slovo, spustí se připravený flow.

Manychat Comment-to-Messenger

Příklad: Vydáte příspěvek o novém ebooku a připíšete, ať lidé komentují slovem „guide“ pro jeho stažení. Messenger chatbot pak těmto lidem pošle zprávu s dotazem na jejich email. Po zadání emailu bude kontakt přihlášen do vašeho newsletteru a také obdrží odkaz na stažení ebooku.

Stále častěji se na webech objevuje tlačítko uživatelské podpory, které otevře chatovací okno Messengeru přímo na vaší stránce. Manychat vám poskytne javascriptový kód, který umístíte do hlavičky webu a voilà, chat je na světě.

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - podpora

Broadcasting

Neboli vysílání.

Manychat broadcasting

Tuto funkci využijete pro jednorázové odeslání hromadných zpráv všem přihlášeným kontaktům. Opět si představte newsletter, kdy místo emailu posíláte zprávy do Messengeru. Výhoda? Oproti běžné míře otevírání emailů, která levituje kolem 20 %, dosáhnete až 80 %.

Automatizace

V této záložce najdete několik nástrojů, které vám pomohou nastavit automatické procesy.

Main Menu

Zde aktivujete menu, které se návštěvníkům zobrazí v chatovacím okně.

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - hlavní menu

Můžete si do něj nastavit 2 tlačítka (v placeném plánu PRO až 3 tlačítka), která bude mít návštěvník vždy po ruce, například odkaz na váš web a přihlášení do newsletteru. Každé tlačítko (položka menu) může mít dalších 5 podtlačítek.

Default Reply

Neboli výchozí odpověď. Zde nastavíte zprávu (nebo sérii zpráv), která se odešle, pokud uživatel napíše něco, co robot nerozpoznal –⁠ například napsali text, který neobsahuje žádné klíčové slovo (viz Keywords níže). V takovém případě můžete poskytnout třeba telefon, na kterém vás uživatel kontaktuje místo toho, aby se ptal na otázky, na které bot nezná odpověď.

Welcome Message

Uvítací zpráva, která se nášvtěvníkovi vaší FB stránky zobrazí, když s vámi začne chatovat. Je to první šance prolomit led a představit lidem vaši stránku, ukázat jim své podnikání nebo sdílet jiné důležité úvodní informace. Tato úvodní zpráva lidem dorazí jakmile s vaší stránkou začnou chatovat po kliknutí na tlačítko „Začněte“.

Welcome message využívám pro nastavení celé automatizované prvotní interakce s mou stránkou. Nastavil jsem uvítací zprávu i tlačítka, pod kterými se skrývají odpovědi na nejčastější dotazy i pobídka k odběru mého newsletteru.

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - uvítací zpráva

V rámci Welcome message jsem nastavil celou automatizaci pro mou firmu Mementerra. Robot posílá zprávy a další obsah v reakci na volbu uživatele jako je kliknutí na tlačítko, nebo napsání určitého textu.

Jak vytvořit Messenger chatbota - Manychat uvítací zpráva 2

Nemusíte ale posílat jen text. Přidejte emotikony, hlasové zprávy, videa, galerie a další soubory, nastavte zpožděné odeslání zprávy, přidejte podmínky, které uživatele povedou konkrétním kanálem, oštítkujte kontakty pro další segmentaci a tak dále.

Keywords

Nastavte klíčová slova, která robot rozpozná a pošle připravené odpovědi. Vybíráte z pěti pravidel: 1) „zpráva je“ 2) „zpráva obsahuje“ 3) „zpráva obsahuje konkrétní slovo“ 4) „zpráva začíná tímto“ 5) „zpráva je palec nahoru“ –⁠ a přidáte klíčová slova.⁠

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - klíčová slova Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - klíčová slova krok 2

Sequences

Tvořit můžete i sekvence, což jsou série předpřipravených zpráv, které uživateli dorazí ve zvoleném pořadí a čase.

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - sekvence

Rules

Vytvořte si pravidla, která provedou určitou akci při splnění zvolené podmínky.

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - pravidla

Tato pravidla se aktivují globálně, ať už uživatele provádíte jakoukoliv automatizací. Řekněme, že někdo třeba projeví zájem o určité téma (zmáčkne tlačítko / napíše klíčové slovo) -> robot pozná splněnou podmínku a přidá kontakt do sekvence s informacemi o daném tématu.

Manychat Pixel

Existuje nový ManyChat Pixel, kterým propojíte Messenger a váš web.

Pokud váš odběratel přejde daným odkazem na váš web, můžete o něm začít ukládat různé informace a ty v rámci Manychatu využívat. Například uložíte záznam, že odběratel nakoupil na vašem eshopu za 590 Kč a v Messengeru mu pošlete děkovnou zprávu.

Sám jsem Pixel ještě nikdy nevyužil a je to už vyšší dívčí, všechno info k němu najdete zde: Manychat Pixel

Integrace

Skvělou funkcí Manychatu je napojení na služby třetích stran jako je Google Sheets nebo Mailchimp. Snadno pak nastavíte automatické zaznamenávání informací o odběratelích do excelu nebo jejich přihlašování do emailingu. Integrace jsou PRO placenou funkcí.

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - integrace Mailchimp

Detaily integrací:

Na několik kliknutí tak vytvoříte propojení s emailovým klientem a můžete začít rozšiřovat váš mailing list.

Tím jsme se dostali na konec hlavních funkcí Manychatu, se kterými si v 99 % případů vystačíte. Pokud vás už teď stresuje jejich množství, nebojte se a začněte s nastavením úvodní zprávy (Welcome Message). To bude dobrý odrazový můstek pro důmyslnější automatizace.

Vyzkoušet ManyChat

Porovnání FREE x PRO verze

Manychat nabízí FREE verzi. Pokud si vystačíte s omezenými funkcemi, můžete na této neplacené verzi zůstat jak dlouho chcete.

Jakmile se rozhodnete upgradovat na PRO verzi, začnete platit 10 dolarů měsíčně. Pokud přesáhnete 500 odběratelů, cena se začne navyšovat o 5 dolarů za každých dalších 500 odběratelů.

Tip: Pokud odběratele nepotřebujete (například využijete jen uvítací automatizaci a neplánujete rozesílat pravidelné zprávy – Broadcasty), tak odběratele pravidelně promazávejte. Ušetříte.

Užitečnou PRO funkcí je zapnutí notifikací (Messenger nebo Email), které vám dorazí v předem definovaném okamžiku, třeba když uživatel klikne na tlačítko „Chci mluvit s člověkem“.

V placené verzi také získáte možnost využít pokročilejší předpřipravené „Flows“ jako je získání zpětné vazby od zákazníků –⁠ v případě, že vás ohodnotí pouze 1-3 hvězdičkami z pěti, zavoláte jim.

Jak vytvořit Messenger chatbota - Manychat hodnocení flow

Pro lidi, kteří se nechtějí pachtit s nastavováním platebních bran a tvorbou eshopu je tu PRO funkce Buy Button. Je to tlačítko, díky kterému může uživatel zaplatit přes PayPal nebo Stripe přímo v Messengeru. Nastavíte název produktu, měnu, cenu a další případné údaje požadované po zákazníkovi a je to!

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - Buy Button 1

Jak používat Manychat a vytvořit chatbota - Buy Button 2

Další PRO funkce

• Odstranění ManyChat brandingu
• Neomezené množství sekvencí (FREE omezuje na 2 sekvence)
• Neomezené množství Growth Widgets (FREE omezuje na 4)
• Neomezené množství tagů (štítků), filtrů a segmentů (FREE omezuje na 10)
• Sbírání dat uživatelů skrz user input (email, telefon atd.)
• Propojení s Facebook reklamama
• Posílání SMSek (funkce je jen pro US telefonní čísla)
• Posílání emailů
• A/B testování –⁠ které tlačítko bude mít vyšší proklikovost?

Více detailů k cenám naleznete zde: Manychat Pricing.

5 konkrétních tipů na využití Messenger chatbota pro váš byznys

Jak využít Manychat pro váš byznys

1. Zodpovězte časté otázky (FREE)

Ve Welcome Message si nastavte tlačítka s nejčastějšími dotazy vašich zákazníků nebo fanoušků, třeba „Máte kamennou pobočku?“ nebo „Kdy mi dorazí zásilka“? Ušetříte si tak konverzaci s desítkami procenty uživatelů, kteří najdou odpověď na svou otázku. Vyšším levelem je nainstalovat chat s podporou a připravenými odpověďmi přímo na váš web (skrz Growth Tools).

2. Zaujměte 7-denní výzvou (FREE)

Vytvořte 7-denní výzvu, skrz kterou účastníkům poskytnete první pocit výhry a zvýšíte šanci, že si koupí váš produkt. Pokud nabízíte placené konzultace time-managementu, sestavte sérii 7 zpráv, ve kterých zájemce zdarma naučíte, jak efektivněji používat svůj diář nebo Google kalendář.

3. Nabídněte bonus zdarma stylem Comment-to-Messenger (FREE/PRO)

Pokud jste sepsali ebook nebo vytvořili jiný materiál (pracovní list, checklist, PDF návod atd.), poskytněte ho fanouškům ke stažení skrz Facebook komentáře. Vytvořte příspěvek a řekněte, ať pod něj píšou zvolené klíčové slovo, které aktivuje připravenou sekvenci v Manychatu. V této sekvenci od lidí získejte email (PRO) a v dalším kroku zašlete odkaz na stažení materiálu (třeba ho nahrajte na Google Drive a pošlete jim sdílecí odkaz).

4. Získejte zpětnou vazbu (FREE/PRO)

Chcete znát názory vašich zákazníků? Několik dní od objednávky jim pošlete email s odkazem, který je navede do Manychat sekvence, ve které zjistíte zpětnou vazbu. V PRO verzi pro tento účel najdete celou připravenou Flow.

5. Vytvořte rezervační systém s Manychat a Google Sheets (PRO)

Umožněte uživatelům rezervovat si termíny (schůzky nebo jiné události) skrz Messenger. Konkrétní návod: Create a Reservation System Using Manychat And Google Sheets.

Manychat a Integromat

Další zdroje, nápady a taktiky

Rychlý Google search odhalí kvanta Manychat návodů a taktik. Sdílím několik odkazů, které jsem našel, i pár vlastních náhodných tipů.

→ Článek s 5 tipy konkrétními tipy na získávání nových odběratelů

→ Case study jak s chatbotem vydělat 250 tisíc dolarů a neutratit ani korunu za reklamy

→ Na stránku Kontaktu umístěte Messenger tlačítko (Growth Tools > Messenger URL Ref) a navěďte lidi do sekvence nebo uvítací zprávy.

→ Zvažte využití Broadcastů pro informování odběratelů o relevantních událostech jako je vydání nového produktu, poskytnutí slevy nebo publikování nového článku na blogu.

→ Dejte si pozor, abyste odběratele nezahltili. Všechny zprávy musí být vyžádané a relevantní, jinak se vám lidi odhlásí.

→ Poskytněte lidem možnost odhlásit se z odběru.

Vyzkoušet ManyChat

Už botujete?

Snad vám tento návod pomohl.

Jestli máte jakékoliv dotazy, hoďte je sem do komentářů nebo mi napište na Messenger 😉 Obzvlášť zvědavý jsem na Manychat taktiky, které se vám osvědčily a mně možná ani nenapadly.

Chatboti mají podle mě obrovský potenciál. Využijte je správně a vystřelíte váš byznys na zcela jiné úrovně. Už jen míra otevírání zpráv 80 % oproti běžným 20 % u emailingu mluví za vše. Nenechte se zahltit množstvím funkcí, které Manychat nabízí, a začněte s jedinou funkcí, kterou vypipláte a dotáhnete k dokonalosti.

Pokud své podnikání neberete jen jako hobby a jste ochotni strávit několik hodin plánováním a implementováním, doporučuji vám, abyste investovali 250 Kč měsíčně do placené verze a odemkli si všechny PRO funkce. Už jen sbírání emailů a integrace s Mailchimpem za to stojí. Jakmile vše jednou nastavíte, už se o to nemusíte (často) starat.

Díky, že jste dočetli až sem a sláva robotům!

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.