Zpět na blog

1/9: Byznys plán

Než se pustíte do tvorby eshopu, měli byste si dobře promyslet následující body:

Jaká je vaše motivace zakládat eshop?
Tento bod opravdu zvažte. Rozjetí eshopu není sprint, je to maraton.

  • Chcete drobný přivýdělek k fulltime práci?
  • Chcete eshopem zcela nahradit svůj fulltime job?
  • Chcete jen zjistit, jak eshopy fungují a naučit se tak něco nového?
  • Chcete si rozšířit své grafické portoflio?

Co chcete prodávat?
V čem je váš produkt originální? Proč by si ho lidé měli koupit?

Na jaké doméně (adresa webu) chcete prodávat?
Je doména volná? (To zjistíte např. na godaddy.com nebo nic.cz)

Pokud chcete prodávat fyzický produkt, máte ho již nakoupený nebo vyrobený?
Pokud ještě ne, máte peníze na nákup nebo čas na výrobu?

Máte doma místo na skladování nebo potřebujete zajistit externí sklad?

Za jakou cenu budete produkt prodávat?
Vyplatí se vám to, když odečtete náklady? (Pořizovací/výrobní cena, webhosting, marketing, 15% daň u OSVČ, 19% dań u sročka atd. – u prodeje virtuálních produktů je to samozřejmě snažší.)

Budete v zisku i při poskytnutí 40% slevy? Pokud ne, zvažte ještě cenotvorbu. Prodej s malou marží je demotivující. Raději vymyslete, jak produkt udělat ještě hodnotnější a luxusnější.

Jak budete produkt prodávat?
A ne, odpovědí není “reklama v tv, billboardy a letáčky”. Máte kontakty na lidi, kteří vám pomůžou produkt rozšířit mezi své fanoušky? Budete aktivně přispívat na facebook / instagram / pinterest / twitter / tumblr / jiné médium? Využijete placené reklamy ve vyhledávačích nebo na zmíněnných sociálních sítích? Nemusíte vytvářet ultraspecifický plán, poustu metod propagace vám v tomto návodu ukáži. Chce to ale mít zběžný přehled, jaké marketingové kanály budete využívat. (A ne všechny! Raději svou energii plně zaměřte na 1-3 kanály a později můžete přidat další.)

Komu budete prodávat?
Kdo je vaše cílová skupina? Skuste si ji pro začátek definovat alespoň zběžně, např. kreativní ženy na mateřské ve věku 26-36 let.

Jak budete poskytovat zákaznickou podporu?
Budete 24/7 na telefonu a live chatu, zveřejníte na webu jen email nebo lidi budete odkazovat na facebook zprávy?

Budete poskytovat záruku na váš produkt?
Dle zákona jste povinni vrátit peníze za nepoškozené zboží reklamované do 14 dní od objednávky.

Budete si řešit veškerou grafiku (web, obsah na sociální sítě, logo atd.) sami, nebo na to někoho máte?
Pokud nejste úplní grafičtí antitalenti a nepropadli jste z výtvarky, ze začátku vše zvládnete sami, jen vám to zabere čas.

Kolik členů bude ve vašem týmu?
Pokud jste sami, ušetříte si spoustu starostí, a úspěch bude záviset jen na vás (což je výhoda i nevýhoda). Pokud jste tým, projednali jste rozdělování zisků v případě, že se prodeje rozběhnou? Kdo bude řešit co? Nejhorší je případ, když každý z týmu dělá od všeho něco, takovou situaci je třeba rychle vyřešit (vlastní zkušenost).

Tak, nyní již:

  • víte, PROČ chcete podnikat.
  • víte, JAK budete prodávat
  • víte, CO budete prodávat a zhruba za kolik

Pořadí těchto slov je důležité. Vždy začínejte s PROČ. (A koukněte na toto video od Simona Sinka, který srozumitelně vysvětluje, proč začínat s PROČ. Nebo si přečtěte jeho knihu Start With Why 🙂

Pojďme se pustit do techničtějších detailů a začít tvořit něco “hmatatelného”! V následující kapitole si zaregistrujete doménu a webhosting. Je to snadné. 🙂

Rejstřík

Úvod
1. kapitola: Byznys plán
2. kapitola: Doména a webhosting
3. kapitola: Instalace WordPressu a doporučených pluginů
4. kapitola: Design & Brand
5. kapitola: Instalace WooCommerce a nastavení produktů
6. kapitola: Doprava
7. kapitola: Platby
8. kapitola: Administrativa
9. kapitola: Marketing
Bonus: Mindset a automatizace