Zpět na blog

Cítili jste v poslední době, že máte málo energie, málo šťávy? Nachytali jste se, že prokrastinujete a trávíte čas nepřínosnými aktivitami? Že vás vaše dny třeba tolik nebaví?

Jestli jste si aspoň na jednu z těchto otázek odpověděli kladně, dost možná za to může neefektivní zacházení s dopaminem.

V tomto článku vám představím taktiku, která mně osobně pomohla a stále pomáhá mít více energie a nadšení do života. Je to snadný. Ale vlastně není. Uvidíte sami 🙂

Nejprve krapet teorie.

Dopamin je hormon, který způsobuje vznik příjemných pocitů v reakci na různé události či aktivity. Hraje zásadní roli ve vzniku motivace, emocí a v systému potěšení a odměn. (zdroj)

Hormon dopamin dopaminový detox

Naše těla uvolňují dopamin při mnoha aktivitách, např. když kontrolujeme sociální sítě, ujíždíme na sladkostech, sledujeme fotbal, seriály nebo celebrity.

Extrémně intenzivní dopaminové shoty pak do svého mozku vyplavujeme třeba při sledování porna nebo užívání drog. Cítíme se při tom (dočasně) skvěle.

Tak v čem je problém?

Navyknutím na tyto krátké dopaminové dávky si tvoříme neschopnost užívat si jiné aktivity, které by nás přitom dlouhodobě opravdu naplňovaly.

Jakmile si vyplavíme dopamin způsoby, které nám dlouhodobě nic nepřináší, ztrácíme motivaci dělat cokoliv jiného prospěšného a upadáme do prokrastinace a letargie. Ostatní aktivity se v porovnání s těmito intenzivními dopamin-vyplavujícími aktivitami zdají nepřitažlivé, nezábavné, obyčejné.

Jednoduše řečeno: svoji zásobu energie a motivace vyplýtváme na blbosti.

Místo toho, abychom svůj potenciál využívali pro budování byznysů či partnerských vztahů, trénování six packů nebo učení se hry na nový hudební nástroj, pálíme energii méněhodnotnými činnostmi, které nás nikam neposouvají.

Ve výsledku se cítíme bez energie a nenaplněni.

Co s tím?

Kdykoliv přijde na porovnání dvou možností – zdravé jídlo nebo sladkost, produktivní práce nebo sociální média – vzniká v nás konflikt.

Jakmile ale jednu z těchto možností zcela odebereme ze svého života dopaminovým detoxem (viz postup níže), místo tenze se dostaví klid. Jasně totiž víme, pro co jsme se předem rozhodli, a že to je něco přínosného.

Postupně se zbavíme našich závislostí a přeučíme svůj mozek užívat si aktivity, které jsou pro nás prospěšné. Vyladíme tím výkyvy ve své energii, staneme se radostnějšími, naplněnějšími a navíc získáváme i svůj respekt.

Jak na to?

Marku, do toho!

Na YouTube jsem v září 2019 narazil na kanál Universal Man, kde Mark Queppet v sérii Man of Action (MoA) představuje právě dopaminový detox – co, proč a jak.

Nebyl bych to já, kdybych ho hned nevyzkoušel.

Od té doby mám za sebou několik detoxů a jejich pozitivní efekty jsou obrovské. Moc rád bych proto tento koncept sdílel s vámi. Jsem přesvědčený, že může pomoct i vám.

Série Marka Queppeta má 5 dílů, ale dopaminovému detoxu se věnují první dvě videa. Zde je první z nich:

Becoming a Man of Action via the Dopamine Detox (MoA #01)

Mark Queppet Dopaminový detox

Jak dopaminový detox funguje?

Princip je jednoduchý.

  1. Vyberte si jednu dopamin-vyplavující činnost, na které ujíždíte.
  2. Minimálně na 90 dní ji vyřaďte ze svého života.

Potřebujete alespoň těch 90 dní, aby si mozek dokázal zvyknout na nový režim.

Jak začít?

Krok 1 je zvolit 1 nepřínosnou aktivitu, se kterou zatočíte.

Mark doporučuje začít s těmi aktivitami, které mají nejkratší cykly, ale nejvyšší intenzitu.

Jsou to ty, které trvají krátce, ale vyplavují nejvíce dopaminu. Drogy a porno.

Pokud na těchto věcech zrovna neujíždíte, pokračujte dál a vyřaďte závislosti s o něco delším cyklem, tzn. při kterých také cítíte tu příjemnou dopaminovou dávku, ale ne tak silně.

Může to být závislost na sladkém nebo na jiném junk food, nutkání dát si kafe po každém obědu, scrollování sociálními sítěmi (proklikávání storíček na Instagramu), hraní počítačových her, sledování seriálů… sami víte, na čem jste závislí a co vám bere motivaci do jiných činností.

Tipy, jak s těmito aktivitami skončit, najdete níže.

Zkuste teď na chvíli nechat ego ve vedlejší místnosti a podívat na svůj život z nadhledu.

Upřímně si přiznejte, nad kterými aktivitami nemáte vládu. Čím více vás daná závislost ovládá a vysává, tím dříve byste s ní měli zatočit. Řiďte se klasickým Paretovým pravidlem: „Odstranění kterých 20 % závislosti mi dodá 80 % nové energie do života?“

Dopaminový detox: Hraní počítačových her

Postupně takto odbouráte jednu po druhé všechny nepřínosné dopamin-plýtvače, které mají delší a méně intenzivní cykly.

Nepřehánějte to

Na 90 dní byste si měli zvolit jen jednu aktivitu, kterou ze svého života vyřadíte.

Zvolíte-li jich více, je velká šance, že po pár dnech nebo týdnech selžete (viz posilovny zející prázdnotou třetí týden po novoročních předsevzetích).

Devadesát dní zní jako zbytečně dlouhá doba a netrpělivé povahy by možná chtěly udělat razantní změny v co nejkratším čase. Představte si ale, kde můžete být za rok, když každé tři měsíce vyřadíte ze svého života jeden škodlivý zlozvyk a získaný čas a energii využijete pro něco přínosnějšího.

Po třech letech z vás bude naprosto jiný člověk.

Ohledně toho porna…

Cítím, jak neskutečně velký efekt mělo na mou dlouhodobou hladinu energie odstřihnutí porna. Už přes rok ho nesleduji. Podle statistik jsem tedy rozhodně „nenormální“ 🙂

Porno byla dlouho věc, které jsem se nedokázal a vlastně ani nechtěl zbavit. Ne že bych na něj čuměl celý den každý den, ale i jedna session denně mi dokázala vzít motivaci do čehokoliv jiného na několik dalších hodin. Dopamin se vyplavil a přišel následný útlum a „zobyčejnění“ všech ostatních aktivit. To mi ale nedocházelo. Porno je přece něco standardního, sleduje ho snad každý, není na tom nic špatného. To mi vsugerovávala mysl.

Jakmile jsem si ale uvědomil, kolik životní energie mi bere a jak funguje dopamin v mozku, rozhodl jsem se, že je to něco, co ve svém životě nechci.

Trvalo to několik měsíců, ale podařilo se a teď žiji šťastný porn-free život 🙂 Kromě konzistentnější energie a více fokusu na produktivní věci mi to i zdravě zvýšilo sebevědomí v tom, že si dokáži tvořit přesně takový život, jaký chci žít.

Dalším dopaminovým detoxem jsem se pro změnu zbavil závislosti jíst sladké (hlavně čokoládu) po večeři. To byl nějaký zažitý reflex, kterého jsem se zbavil po pár týdnech. Když si teď dám čokoládu, jím ji vědomě a beru ji jako úžasný požitek, který není samozřejmostí ani rutinou. Když zpozoruji sebemenší záblesk závislácké touhy, dám si raději pár dní pauzu – to stejné s kafem.

Únikové cykly versus cykly disciplíny

Řekne se to snadno – vyřaďte ze svého života zlozvyk. Kdyby to bylo tak snadný, nikdo přece nemá žádné zlozvyky!

Tohle pomůže:

Za každý vyřazený zlozvyk do svého života naopak zařaďte jinou aktivitu, která sice také vyplavuje dopamin, ale mnohem pomaleji a navíc je přínosnější.

Dopaminový detox: Čtení a cykly disciplíny

To pro vás může znamenat cokoliv. Při čem se cítíte dobře?

Pro mě je to například čtení, journaling, budování podnikání, učení se španělštiny, procházení se přírodou, fyzické cvičení, studené sprchy nebo vaření zdravých jídel.

Jakmile pocítíte nutkání pustit se do činnosti, kterou dělat nechcete, ihned si vzpomenete na novou činnost, do které se pustíte místo toho. Je to taková náhražka. Místo čokolády si dáte pomeranč, místo sledování porna půjdete klikovat.

Mark tomu říká cykly disciplíny.

Původní špatné únikové cykly, kterými utíkáte před aktuální situací nebo problémem místo toho, abyste ho řešili, nahradíte přínosnými cykly disciplíny.

Fungují přesně opačným způsobem než únikové cykly. Nepřínosné dopamin-plýtvající cykly vás do sebe rychle vtáhnou, dočasně příjemně nakopnou a následně vyplivnou s horším pocitem a méně energií. Pro vstup do cyklu disciplíny naopak potřebujete nejprve překonat trochu nekomfortu, abyste se ale později cítili daleko lépe.

Sám jsem si ověřil, že tímto detoxem můžete už po pár týdnech získat obrovské nové množství energie a také celkové spokojenosti se sebou samým.

Postupně se stáváte mužem / ženou akce. Děláte to, co dělat chcete.

Stačí jedno uvědomění

Vždy jsem si myslel, že ve svém životě aktivně tvořím, jdu si za svými sny a prokrastinace se mě netýká. Po zhlédnutí Markových videí a důkladné analýze toho, jak trávím svůj čas, jsem v roce 2019 zjistil, že mám hodně na čem pracovat. A že i já, stejně jako většina lidí, podléhám iluzím 🙂

Trávil jsem hodiny týdně sledováním YouTube videí (nalhával jsem si, že jsou edukativní…), sledoval porno, konzumoval spoustu cukru, čučel do displeje mobilu až do pozdních hodin před usnutím a ponocoval. Také jsem málo cvičil.

Což bylo super! K tomu, abyste ve svém životě totiž udělali pozitivní změnu, je potřeba znát kontrast, neboli to, co nechcete.

Je dobré vědět, kde jste, protože když víte, kde jste, můžete začít plánovat, kde budete.

Udělal jsem rozhodnutí, že začnu s dopaminovými detoxy a vytrvám, dokud se nezbavím všech hlavních zlozvyků, které mi braly šťávu.

Neodboural jsem ještě vše, ale jsem na dobré cestě.

Skončil jsem s pornem, omezil čas na sociálních sítích, začal jsem více cvičit a zdravěji vařit. Pravidelně medituji, více čtu, častěji se procházím přírodou, každé ráno se sprchuji ledovou vodou, vypnul jsem všechny notifikace, přestal jsem hrát počítačové hry, kterými jsem ve svých teenager letech trávil hodiny denně, téměř nikdy nechodím do fast foodů, přestal jsem žrát tuny čokolády, rozjel jsem podcast, udělal velké pokroky v podnikání… a jsem na sebe pyšný.

Všechno to ale začalo jedním uvědoměním, že mi aktuální stav nevyhovuje.

A tak…

Je čas…

…stát se mužem nebo ženou akce.

Vyberte si jednu jedinou dopamin-plýtvající činnost, které se chcete zbavit, a na 90 dní s ní sekněte.

Nalepte si na zeď připomínkové stick-it noty, řekněte o svém předsevzetí ostatním, nainstalujte si blokující apllikace, zkrátka udělejte vše pro to, abyste vydrželi celých 90 dní.

Vyřazený únikový cyklus nahraďte přínosnou aktivitou, kterou chcete začít dělat.

Jdete do toho?

Přidej se k 370+ lidem odebírajícím Týdenní Výcuc. Každý pátek sdílím 5 nejužitečnějších tipů 📚myšlenek 💭 a life-hacků 🚀

    „Jediný newsletter, který ještě čtu.“
    Dalibor Herbrich
    Dalibor Herbrich
    CEO QuickJobs